JORIS TEEPE - THE AMERICAN DREAM TODAY

Artiest info
Website
facebook
Label : Planet Arts

The American Dream Today is het 21ste album als (co)leider van de Nederlandse bassist Joris Teepe. Kant A van de LP (The Hague Suite) werd door Joris gecomponeerd voor het North Sea Festival in Den Haag in 2010, kant B werd in 2022 gecomponeerd voor de Nederlandse Beroepsvereniging Improviserende Musici (Bimpro) voor hun 50-jarig bestaan. De composities van Joris zijn sterk beïnvloed door zijn meer dan 30-jarige verblijf in de New Yorkse jazz scène. De onderwerpen van de composities betreffen zaken die de nodige aandacht verdienen volgens Joris, zoals Fake News, de enorme rijkdom van 1% van de wereldbevolking, de polarisering en zo meer. Zoals muzikanten zeggen: ” Wij moeten geweren smelten en het metaal gebruiken voor saxofoons “. Met deze muziek probeert hij verschillende culturen en gevoelens samen te brengen in cool sounds en swinging grooves. De bezetting bestaat uit: Joris Teepe : contrabas en el. bas, Adam Kolker : basklarinet, fluit, tenorsax, sopraansax, Marc Mommaas : tenor & sopraansax, Ian Cleaver : trompet & flugelhorn, Leo Genovese : piano & Rhodes, Matt Wilson : drums. Mijn recensie betreft de LP uitgave, want voorlopig komt er geen cd versie.

Het album opent met “Shoeshine”, een medium tempo nummer met een vlotte melodie en uiteraard een fraaie bassolo, een perfecte start van het album. “Fake News” opent langzaam met serene klanken van het sextet en sprankelend pianospel van Matt, waarna zich een muzikale metamorfose voltrekt met krachtige uithalen, een knappe compositie. Het titelnummer “The American Dream” zou zo weggelopen kunnen zijn uit het American Songbook en dat bedoel ik als een compliment, fijne solo’s van Cleaver en Wilson. Gezien de titel een uiterst toepasselijke compositie dus, overigens ontbreekt de toevoeging today hetgeen de titel minder navrant maakt. In “Dutch Painting Landscape with clouds” heerst een compleet andere stemming, een spannend ritme, ik zie de donkere wolken al voorbij drijven, heel beeldend met fraai spel vooral van Adam op fluit. In “My car is bigger than yours” heerst aanvankelijk de nodige rust totdat het tempo omhoog vliegt als ware het een autorace, grappig is de door iedereen luidkeels gezongen titel, over humor gesproken !

De BIM Suite begint met “The One Percent” met Joris op basgitaar en Leo op de Fender Rhodes hetgeen een compleet andere sfeer oproept, een beetje funky met een fraaie achtergrond van de blazers. “Polarization” speelt zich af in rustig muzikaal vaarwater waarin het vooral genieten is van het fraaie trompetspel van Ian Cleaver. “Music is the answer”, een statement waar ik volledig achter kan staan, speelt zich af in een hoog tempo, heerlijke muziek die de titel volledig waarmaakt. “Today’s Dream” heeft een lieflijke melodie en zou zo weggelopen kunnen zijn uit het oeuvre van Ellington (bedoeld als compliment Joris). Het album wordt besloten met “Deadline”, een toepasselijke titel dus, Leo excelleert hier met een fijne solo, overigens uitermate swingend deze afsluiter die uitnodigt tot nog een keertje afspelen. Dat heb ik diverse keren gedaan zonder dat de muziek ook maar enigszins ging vervelen.

Jan van Leersum.


Nov 12: Oosterpoort – Groningen (sextet)